Sakkuk, kamelføl og hyben…

Sidste efterår præsenterede en af mine livshistoriekunder, XKongHans, mig for en lille svensk bog.

Bogen beskrev Osby-området i Sverige gennem små, informative tekster. Desuden fortalte et udpluk af områdets firmaer lidt om sig selv og delte desuden en madopskrift med læseren.

-Skal vi ikke prøve, om vi kan lave sådan en bog for Hvide Sande og omegn?, spurgte XKongHans.

Jeg syntes faktisk, at bogen var grim og så billig ud. Men bogens idé var god.

-Hvis jeg skal være med, skal vi bruge professionelle fotos og en dygtig journalist skal skrive teksterne, så det bliver en flot bog i en høj kvalitet, fastslog jeg.

Vi udviklede på konceptet, Hans solgte bogen ind på tre sprog, mens jeg styrede journalist, oversættere, fotografer, grafiker og trykkeri.

I begyndelsen af juli 2014 fik vi leveret 2.000 smukke og gedigne bøger “Smag på Hvide Sande og omegn” i en dansk, en tysk og en engelsk udgave.

De mange kasser bøger fyldte godt på kontoret…

-Bare vi nu kan sælge dem, tænkte jeg.

Men det havde jeg ikke behøvet bekymre mig om. Allerede i begyndelsen af august havde vi udsolgt. Bøgerne var revet væk – og derfor besluttede vi at genoptrykke bogen på tysk og dansk.

Så: Hvis du ikke ved, hvad “Sakkuk” er, får du en forklaring hér:

Det er en ret, som tømrermester Hans Lodberg husker fra sin barndom på Holmsland Klit og som han deler i bogen, hvor der er mange andre lækre opskrifter på både snacks, forretter, hovedretter (blandt andet med kamelføl), desserter, brød (med marmelade af selvplukkede hyben) og kager i bogen.

Et udpluk af områdets firmaer deler nemlig deres yndlingsopskrifter med læseren og inspirerende tekster om området giver en grundig indføring i byens og egnens kultur og historie samt den barske natur og livsbetingelserne hér langt mod vest. Alt er krydret med smukke fotos.

Bogen henvender sig til såvel indbyggere som besøgende – og du kan se et foto af bogen lige hér. 

-Nå, men hvorfor skal jeg høre om den bog? Hvad har den med livshistorier at gøre, tænker du måske.

Det skal jeg sige dig:

Bogen er faktisk en bys og en egns “livshistorie” fortalt gennem temaer som fiskeri, religiøsitet, redningsvæsen og kultur.

I bogen fortæller den gamle redningsbådsfører Kr. Mose Enevoldsen om, hvordan han i 1951 som 18-årig mistede sin storebror, da redningsbåden kæntrede og fem redningsmænd druknede fra koner og børn – og hvordan han efterfølgende på trods af dette meldte sig som frivillig redningsmand.

Hans far og hans bedstefar var redningsmænd før ham – og det religiøse spillede en stor rolle i hans hjem.

Du kan købe bogen hos flere lokale firmaer i Hvide Sande og omegn – eller bestille den hos Forlaget VITA.

Du kan læse mere om XKongHans (Hans Madsen) lige hér.

Om jettesorensen

I am a danish journalist helping ordinary people write their lifestory so that it wil be preserved for the family...
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar